Máte doma malé roztomilé štěně a řešíte, zda nastal správný čas ho cvičit? V okolí slýcháte protichůdné rady. Nejprve, že máte štěněti nechat období na hraní, poté zas, že máte cvičit hned. K jaké z těchto rad se přiklonit? Existuje střední cesta a má výcvik svá pravidla?
Výchova a výcvik. Jaký je mezitím rozdíl?
Oba pojmy se navzájem prolínají, přesto je můžeme od sebe odlišit.
- Výchova. S výchovou se začíná okamžitě. V momentě, kdy se štěně narodí je vychováváno svoji matkou a sourozenci. Chovatel do toho většinou nezasahuje, štěňata učí hygieně, ale ostatní výchovu nechává na matce. V momentě, kdy si štěně přivezete domů, byste měli výchovu zahájit vy. Štěně si hraje, zkouší, co všechno je hra a vy mu musíte dát jasné hranice. Řešit v pozdějším věku nežádoucí chování je o mnoho těžší než štěněti vymezit co smí a co už ne. Do výchovy patří i „Jak naučit štěně vykonávat potřebu venku“ nebo jak ho naučit na pelech pro psa.
- Výcvik. Není nijak akutní a může opravdu počkat. Sem patří kdejaké cviky a triky či trénink psích sportů. U výcviku se setkáme i s mnoha činnostmi, se kterými musíme chtě nechtě počkat. Bývají to cviky náročné na pohybovou soustavu psa, jakými jsou například tahání na postroji, skákání či panáčkování a pro jejich vykonávání je nutné nechat psa dospět.
A kdy se výchova s výcvikem prolíná?
Například v situacích kdy potřebujete, aby pes byl v klidu na místě. Typická je situace, kdy vás pes vítá, skáče po vás, zajímá se, co nesete v ruce nebo pokud po vás loudí pamlsek či oblíbené hračky pro psy. Pro tyto chvíle většina majitelů učí povel „sedni“, který není pro nácvik nijak složitý. V momentě, kdy pes povel vykoná, může dostat, co chce nebo se s ním můžete přivítat. V opačném případě má smůlu. Ve výchově jste tedy použili znalosti a dovednosti z výcviku. Další cviky, které potřebujete pro výchovu psa mohou být přivolání, odvolání na místo, chůze u nohy a další. To jsou cviky, kterými učíme správné chování v konkrétní situaci.
Ve výcviku samotném je vyžadováno, aby pes uměl cvik na povel, v různých situacích a s těžšími kritérii. Obvykle při soutěžích nebo zkouškách z poslušnosti.
Jak s výcvikem začít?
- Veškerý výcvik provádíme v rámci hry, za pomocí hraček pro psy, pamlsků a pochval.
- Začínáme pomalu, od nejjednodušších cviků. Dbáme na jejich kvalitní provedení a nepostupujeme dále, dokud předchozí cvik není naučený úplně. Lidově řečeno: „Bez základů nemůžete stavět střechu“. Nejtěžší cviky mají svůj čas právě kvůli vyspělosti psa, vývoji pohybové soustavy a základům s předchozích tréninků.
- Lekce dělejte krátké. Sledujte únavu psa, pozorujte, jestli máte jeho plnou soustředěnost. V případě únavy ho raději pošlete odpočívat do pelechu pro psy a k tréninku se vraťte později.
Jaké cviky jsou vhodné pro začátek a jak jich docílit?
Pokud se nad touto otázkou zamyslíme, napadne nás, že pro veškerý další výcvik a výchovu budeme potřebovat nejprve psa naučit věnovat nám svoji pozornost. Jako první ho tedy učíme přivolání a reakci na jeho jméno.
- Pejska učíme na jméno od první chvíle, co si ho přivezeme domů. Při každém kontaktu pejska jménem oslovujeme. Odměňujeme a chválíme za každou pozitivní reakci nebo i náhodné přiběhnutí po vyslovení jména.
- Venku ze začátku trénujeme pouze s vodítkem a obojkem pro psy a nikdy nenecháváme štěně na volno. Jeho pozornost nám pomůžou získat hračky pro psy, které k tréninku využíváme.
- Neztrácejte naději pokud pejsek neuposlechne hned. Pokud se od vás i na vodítku vzdálí nebo se plně věnuje jiné činnosti. Oslovte to jménem a přidejte veselý zajímavý tón hlasu, abyste ho navnadili.
- V pozdějším věku, zejména v období puberty, psi rádi zapomínají, co už se naučili. Nejste-li si jistí, použijte venku stopovací vodítko. Psa mějte čipovaného a registrovaného a jako pojistku můžete zvolit známku s kontaktem na obojek pro psy a přečtěte si rady „Co dělat, když se ztratí pes“.
- Přivolání můžeme trénovat i pomocí tzv. „přivolávačských her“. Což je soubor různých nápaditých aktivit založených na pozitivním upevňování vztahu mezi vámi a vašim psem. Jejich autorkou je Susan Garet.